Distributie van voedsel

Al in 1939 waren er diverse schaarse goederen en levensmiddelen op de bon om dat wat er was eerlijk te verdelen. Ria's eerste stamkaart, noodzakelijk om in aanmerking te komen voor bonnen, is afgestempeld op 25 september 1939.

Gedurende de oorlog kwamen daar steeds meer producten bij. Eerlijk verdeling van levensmiddelen bleef het doel. Aan het einde van de oorlog lag het transport zo goed als stil en was er dus zelfs op de bon bijna niks te krijgen in de steden. De hongerwinter was vooral een transportcrisis. Het probleem was om de beschikbare levensmiddelen van de producenten (vaak het platteland) naar de grote concentraties van mensen te krijgen. Bureaucratie, Duitse willekeur en verboden, spoorwegstaking en de strenge kou zorgde er voor dat in het westen van Nederland deze 'hongerwinter' hard aankwam.

Ook na de bevrijding bleef het distributiesysteem overeind tot in 1952 koffie als laatste product weer vrij verkrijgbaar was. Ria's tweede stamkaart is gedateerd op 23-9-1946.

stamkaart en bonnen
stamkaart en bonnen
bonnen uit 1944
bonnen uit 1944
eerste stamkaart
eerste stamkaart
binnenkant eerste stamkaart met textielbonnen
binnenkant eerste stamkaart met textielbonnen
tweede stamkaart
tweede stamkaart
binnenkant tweede stamkaart
binnenkant tweede stamkaart